[ Ganas ] 6 Gambar Matadors mencari maut di tanduk lembu ganas !

MADRID, Sepanyol - Buat pertama kali dalam tempoh 35 tahun, satu festival laga lembu yang dikenali sebagai Festival San Isidro terpaksa ditangguhkan selepas tiga orang matador cedera ditanduk haiwan itu Selasa lalu.
Pada pertandingan itu, matador pertama, David Mora terpaksa diusung keluar akibat cedera parah selepas berdepan dengan seekor lembu jantan seberat 532 kilogram (kg).
Mora terpaksa dimasukkan darah dalam pembedahan selama dua jam akibat ditanduk lembu tersebut.
Dia kemudiannya diganti dengan matador kedua, Antonio Nazare yang berjaya membunuh lembu tersebut dengan sebilah pedang.




Bagaimanapun, Nazare pula cedera dan gagal menewaskan seekor lagi lembu seberat 537kg dan terpaksa diganti dengan seorang lagi matador, Saúl Jiménez Fortes.
Walaupun Fortes berjaya membunuh lembu berkenaan tetapi dia turut cedera akibat ditanduk dan terpaksa dihantar ke hospital.
Kejadian tersebut menyebabkan festival di gelanggang Las Ventas itu terpaksa dibatalkan kerana tiada lagi matador yang boleh berlawan dengan haiwan tersebut.
Pada festival yang berlangsung selama satu bulan itu, matador-matador akan bertarung dengan seekor lembu jantan yang akhirnya akan mati dibunuh mereka.
Pembatalan pertandingan tersebut merupakan yang pertama sejak tahun 1979 dan yang ketiga sepanjang 68 tahun festival itu berlangsung. - Agensi