[ Tips ] Cara uruskan keawangan dan bebaskan diri dari hutang !

Membaca blog milik Mohd Zulkifli Shafie, 33, memberikan pemahaman berbeza mengenai pengurusan kewangan. Apatah lagi dalam situasi sekarang apabila ramai memperkatakan mengenai kenaikan kos sara hidup dengan pertambahan nilai barang, harga minyak, tol dan tarif elektrik yang tentunya menuntut banyak pengorbanan terutama dari segi pengurusan bajet serta mengekang kemahuan diri yang dirasakan kurang penting.

Dengan mengetengahkan beberapa isu seperti pembelian rumah, pelaburan emas, strategi bebas hutang, Zulkifli membuka minda pembaca untuk lebih memahami sesuatu topik dengan lebih mendalam dan jelas. 
Saya menulis berdasarkan pengalaman dan pandangan saya sendiri. Walaupun mungkin banyak buku di pasaran, saya perhatikan pembaca blog gemar belajar daripada pengalaman sebenar orang lain sebab ia lebih praktikal dan lebih penting, mereka berpeluang berkomunikasi terus dengan penulis,” ujarnya. 

Mula menulis blog mengenai kewangan sejak 2007 apabila berjaya membebaskan diri daripada belenggu hutang, dari situ timbul semangat untuk berkongsi dengan pembaca mengenai teknik digunakan dalam mengurangkan bebanan hutang.

Hutang yang saya maksudkan dikategorikan sebagai hutang jahat seperti hutang kereta, pembelian komputer dan pelajaran yang akan membuatkan kekayaan seseorang semakin susut dan tidak bertambah. Saya tahu ramai kalangan kita tidak dapat lari daripada hutang jahat ini,” katanya.

Sebelum menggunakan blog sebagai medium interaktif dengan pembaca, dia mula menulis pada 2007 melalui yahoogroup yang hanya dikongsi dengan kawan-kawan terdekat. Kemudian pada 2008, penulisan ini dipindahkan ke dalam blog atas saranan seorang sahabat Mohd Hafizi Rameli yang ingin melihat semua artikel ini dijadikan arkib supaya dapat dibaca berulang-ulang.

Niat saya bukan untuk mengajar, jauh sekali mendapat keuntungan. Saya sekadar berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman yang mungkin juga bermanfaat untuk orang lain. Saya tidak buat duit dengan menulis. 

Saya fikir, sekiranya ilmu ini tidak diajar kepada orang lain, ilmu itu akan hilang, tetapi sekiranya saya ajarkan kepada pembaca, Tuhan akan menambah kefahaman baru atas ilmu yang saya ada,” katanya.

Contohnya pernah satu ketika kerajaan menyenaraikan penghutang Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional ke dalam CTOS, blog saya cecah 20,000 pelayar sehari menyebabkan had penggunaan Internet bulanan 110GB habis dalam masa singkat. 

Begitu juga dengan isu kenaikan harga barang untuk 2014 turut mendapat perhatian yang sama apabila menerima antara 14,000 hingga 17,000 pengunjung sehari. 

Mungkin pada waktu itu, ramai yang mencari penyelesaian kewangan untuk hadapi kenaikan kos sara hidup 2014,” katanya. 

Selain paparan artikel mengikut keperluan semasa, Zulkifli juga menekankan komunikasi dua hala yang sangat berkesan untuk pembaca. Ini dilakukan dengan cara menjawab semua soalan pembaca dalam bentuk santai. 

Ditanya sama ada dia ingin membukukan semua artikel yang disiarkan di blog, jelas Zulkifli sebelum ini dia sudah dihujani pertanyaan beberapa penerbit mengenai isu ini. Namun masih belum ada sebarang kata putus mengenainya. 

“Insya-Allah, mudah-mudahan satu hari nanti artikel saya dapat dibukukan dan lebih ramai mendapat manfaat,” katanya yang turut menjalankan perniagaan bersama isteri tercinta.sumber  


1 ulasan:

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh, terima kasih banyak untuk pemilik blog atau room ini karena telah memberi saya ruang untuk berbagi kepada saudara sekalian. Perkenalkan nama saya dewi, saya berasal dari daerah palangkaraya, Kalimantan tengah. Saya anak tunggal dan mewarisi harta kekayaan orang tua saya sebab orang tua saya telah tiada. Alhamdulillah sy dititipi 2 orang anak dan memiliki seorang suami yang awalnya begitu menyayangi saya. Dengan harta warisan itu saya dan suami mencoba membuka usaha rumah makan. Singkat cerita usaha tersebut berhasil dan mendatangkan banyak rejeki bagi saya. Akhirnya saya berani untuk meminjam uang di bank untuk membuka beberapa cabang rumah makan kami. Hidup kami awalnya sangat bahagia. Namun berjalan 3 bulan cobaan pun datang ke kehidupan saya. Suami saya mulai suka berfoya foya bersama temannya dan main perempuan. 2 bulan berlalu, satu demi satu rumah makan saya tutup karena penghasilan dari rumah makan dihabiskan oleh suami saya untuk berfoya foya. Saya sudah tidak tahan lagi dengan kelakuannya dan akhirnya saya putuskan bercerai. Utang bank sudah tak terbayarkan lagi dan saya akhirnya jatuh miskin. Sekolah anakpun terputus. Saya bingung dan rasa ingin menghilang dari semua masalah ini semakin besar. Ditengah rasa stress ini saya gak sengaja membuka salah satu blog dan saya menemukan sebuah nomor telpon katanya bisa membantu masalah hutang piutang saya. Jujur saya takut dan ragu tapi saya coba beranikan diri. Saya ikuti semua arahan dari beliau dan Alhamdulillah masalah hutang piutang pun selesai. Puji syukur saya haturkan kepada Allah SWT berkat Dia-lah saya mendapatkan jalan keluar melalui K.H. Firdaus Al-amin sebagai jembatan dalam menyelesaikan masalah saya. Alhamdulillah habis gelap terbitlah terang saya sekarang sudah memiliki kelimpahan harta dan memiliki rumah penginapan di berbagai daerah di pulau Kalimantan. Sebagai wujud syukur saya, saya membagikan nomor beliau kepada sodara sekalian yang membutuhkan. Hubungi beliau di nomor 085 217 085 469 jika sodara memiliki permasalahan seperti saya silahkan hubungi beliau. Lillahi ta’ala Ini benar benar terjadi pada kehidupan saya. sekian dan terimah kasih . wassalam

Reply