[ Gempar ] Nasi lemak rendang babi ?


Gempar sebuah iklan di sebuah akhbar bahasa inggeris di negara kita mengenai satu menu iklan yang agak mengelirukan.

Iklan secara terbuka memaparkan babi sebagai antara lauk utama hidangan nasi lemak iaitu rendang babi , Sejak bila masyarakat Cina menjadikan babi sebagai asas kepada resepi rendang ? Sejak bila babi menjadi lauk untuk nasi lemak ? 

Apa tujuan pengiklanan babi dilakukan secara terbuka dengan iklan yang memanipulasika n pengguna-pengguna Muslim? Terdapat garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri mengenai iklan yang melanggar garis panduan kod pengiklanan. 

Antara lain adalah 'mengandungi sebarang bahan yang melanggar tatasusila dan bersopan' dan 'menyalahguna kepercayaan pengguna atau mengeksploitasi kekurangan pengalaman dan pengetahuan'.

Jadi dengan kewujudan iklan ini cukup memberi kegusaran kepada orang muslim , di khuatiri termakan makanan yang tidak halal. sumber



4 ulasan

kompom kecoh lagi ni.

Reply

Brilliant mmg restoran ns lmk 100% non halal. X terkejut pun.

Reply
Anonymous mod

KAlau ada jugak org Islam@Muslim yg makan di sini memang bangang abadi..... bahalol yang amat... Ada dorg letak tanda HALAL?? Ngapa nak marah dgn tokey kedai ni masak rendang babi?? Ada ke larangan x boleh masak babi jadi rendang dan satay?? Yg ko bongok pegi makan apahal sedangkan dah terang2 Rendang Pork... nak takut apa termakan benda haram?? Siapa suroh dulu tak blajar bahasa omputih yg pork tu apa? Kdg2 kita ni terlalu takut dgn bayang2 kita sendiri..... buat malu jer......

Reply
Anonymous mod

Kita dah dididik supaya baca dulu bahan yg ada dlm benda makanan yg kita beli..... tidak ada istilah termakan benda haram kalau kita PANDAI MEMBACA DAN FAHAM APA YANG KITA BACA............

Reply