KEDEKUT !! ???


Berbalik pada maksud "kedekut ". Kedekut ni memang terdapat dalam jiwa insan yang bernama manusia, ada yang kedekut harta benda,kedekut ilmu dan bermacam lagi,cuma berbeza-beza diantara satu sama lain

Antara contoh-contoh orang yang kedekut adalah :

~ Terlalu berjimat sehinggakan makan minum dirinya dan famly pun dicatu..seperti nasi lemak sebungkus boleh di kongsi oleh 2 orang.

~ Pakaian akan di pakai sehingga lusuh,koyak dan tidak boleh dipakai lagi, baju akan dibeli bersaiz besar pada anak-anak dengan alasan boleh pakai lama.

~ Hidup diKuala Lumpur kat rumah hanya ada tv sahaja lain seperti "vcd,dvd,astro,laptop" mmg tak da.

~ Bila air dan bil elektrik tak penah kena bayar *coba korang bayangkan..

~ Akan berkerja semaksima mungkin waktu kerja jika ada ot 24jam pun mungkin dia sanggup.

~Yang paling best hanya hendak benda free je contoh~ makanan yang orang beli laju je dia makan tapi  untuk dia beli memang tak le..

~ Gaji beribu sebulan mungkin 20 % je dia guna lagi 80 % akan disimpan

Itu lah antara contoh-contoh orang yang kedekut harap kita jangan le jadi sampai macam tu jika niat nak berjimat pun ,kesihan orang yang dekat dengan kita..

*Ini hanya sekadar untuk renungan berdasarkan pengalaman apa yang berlaku dipersekitaran..